Privacyverklaring
Inleiding
Voor het uitvoeren van de Ombudsfunctie (wettelijke taak, zoals neergelegd in de Algemene wet bestuursrecht) en daarbij behorende bedrijfsvoering verwerkt de Gemeentelijke Ombudsman Rheden uw persoonsgegevens. Het is belangrijk dat er goed en vertrouwelijk met uw (persoons)gegevens wordt omgegaan. De verwerking vindt plaats in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving (AVG).
​
Gebruik van uw persoonsgegevens
Als u bij de Gemeentelijke Ombudsman Rheden een klacht indient of een melding doet, dan wordt er om uw persoonsgegevens gevraagd. Zoals naam, adres, woonplaatsgegevens, telefoonnummer en e-mailadres.  Zonder deze gegevens kan de ombudsman klacht niet onderzoeken en behandelen. Anoniem klagen is niet mogelijk.
Uw persoonsgegevens kunnen ook door de Gemeentelijke Ombudsman Rheden worden gebruikt voor analyse (bijvoorbeeld: informatie over een bepaalde wijk) en geanonimiseerde voorbeelden voor onderzoeken die de ombudsman uit eigen beweging kan instellen. Daarnaast verwerkt de ombudsman persoonsgegevens voor dienstverlenende taken, bijvoorbeeld als u een publicatie wilt ontvangen.
​
Let op: Heeft u een klacht bij de Gemeentelijke Ombudsman Rheden ingediend, dan geldt dat er geen nadrukkelijke toestemming van u nodig is om de persoonsgegevens van u te verwerken. Dit hangt samen met het feit dat de behandeling van uw klacht (en daarmee de verwerking van uw persoonsgegevens daarbij) gebaseerd op de uitvoering van een wettelijke taak.
​
Delen van persoonsgegevens
Om uw klacht goed te kunnen behandelen zal uw klacht gedeeld worden met de betrokken instanties, inclusief uw persoonsgegevens. De ombudsman verzoekt u daarom uitdrukkelijk alleen die informatie op te sturen die noodzakelijk is voor de behandeling van uw klacht. Als u er zelf niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de Gemeentelijke Ombudsman Rheden.
​
Wanneer uw klacht nog niet door de gemeente Rheden is behandeld, kan uw klacht ter behandeling doorgestuurd worden naar die gemeente. Als dit aan de orde is zal de ombudsman u hierover informeren. Doorsturen wordt alleen met uw toestemming gedaan.
​
Bent u met uw klacht niet bij het juiste adres (is de ombudsman bijvoorbeeld onbevoegd om de klacht in behandeling te nemen), dan wordt er contact met u opgenomen. Een overdracht naar een instantie die wel bevoegd is vindt alleen plaats met uw toestemming. Ook worden uw gegevens nooit gebruikt voor commerciële doeleinden of andere doeleinden dan waarvoor ze zijn uitgegeven.
​
​
Bewaren van persoonsgegevens
De Gemeentelijke Ombudsman Rheden bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is en wettelijk is toegestaan. De Archiefwet 1995 schrijft de bewaartermijnen voor. In de ‘Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020’ is vastgelegd welke informatie de de ombudsman na verloop van tijd vernietigt of blijvend worden bewaard.
​
Als er voor specifieke gegevens geen wettelijke bewaartermijn is, zal de ombudsman de gegevens niet langer dan noodzakelijk bewaren dan nodig is voor de dienstverlening. Als de gemeente uw persoonsgegevens verwerkt heeft u rechten. Die rechten staan (onder meer) in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). U kunt van die rechten gebruikmaken.
U heeft het recht om:
-
De gegevens die de ombudsman van u verwerkt in te zien.
-
Uw persoonsgegevens aan te vullen en/of te verbeteren.
-
Uw eigen persoonsgegevens te laten verwijderen.
-
De verwerking van uw persoonsgegevens te laten verminderen (uw gegevens worden dan alleen met uw toestemming verwerkt).
-
Uw persoonsgegevens over te dragen (bijvoorbeeld aan een andere gemeente).
-
Bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.
-
Uw toestemming voor de verwerking van uw persoonsgegevens in te trekken.
-
Een klacht in te dienen bij de autoriteit persoonsgegevens (de landelijke toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens. Lees meer informatie op de website van de autoriteit persoonsgegevens.​.
​​
Vragen, opmerkingen of privacy gerelateerde verzoeken?
U kunt een e-mail sturen naar ombudsman@rheden.nl of contact opnemen via het formulier op de website van de ombudsman
​
Klachten over de verwerking van uw persoonsgegevens
Bent u van mening dat de ombudsman niet goed met uw gegevens omgaat? Dan kunt u hierover een klacht indienen bij de ombudsman. Dat kan schriftelijk of per e-mail, via de bovenstaande contactgegevens. Bent u na het contact nog steeds ontevreden? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens (www.autoriteitpersoonsgegevens.nl).